·
Ως αφόρμηση χρησιμοποιήθηκε το ακόλουθο σκίτσο και ζητήσαμε από
τους μαθητές να το περιγράψουν και να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα
που τους προκαλεί.
·
Στη συνέχεια εστιάσαμε στην αλληγορική χρήση του χεριού και
δίνουμε το έναυσμα για να εκθέσουν οι μαθητές τις απόψεις τους αναφορικά με τα
αίτια που οδηγούν ορισμένους ανθρώπους στην ακούσια ή εκούσια απομάκρυνσή τους
από την πατρίδα τους.
Τα βασικά αίτια που απαρίθμησαν οι μαθητές ήταν τα εξής:
*
Εμπόλεμη κατάσταση στην πατρίδα τους
*
Διαφορές με το καθεστώς της χώρας
*
Οικονομικοί λόγοι
·
Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε επαγωγικά τους
όρους «μετανάστης» και «πρόσφυγας». Ζητήσαμε
από τους μαθητές, με βάση τις κεκτημένες γνώσεις τους, να προσδιορίσουν τα
κριτήρια με βάση τα οποία θα χαρακτήριζαν κάποιον «μετανάστη» ή «πρόσφυγα».
Ολοκληρώνοντας αυτό το στάδιο παραθέσαμε τον ορισμό του όρου «πρόσφυγας», όπως
αυτός διατυπώθηκε στις 28 Ιουλίου 1951 και αποτυπώθηκε στη συνθήκη που έκτοτε
έγινε γνωστή ως Σύμβαση της Γενεύης «Περί του
καθεστώτος των Προσφύγων» (η σύμβαση τροποποιήθηκε με το
Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης της 31ης Ιουλίου 1967 και από τότε ισχύει
αναλλοίωτη).
«Πρόσφυγας
είναι κάθε πρόσωπο, το οποίο, επειδή έχει δικαιολογημένο φόβο διωγμού λόγω
φυλής, θρησκείας, εθνικής προέλευσης, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής σε
ορισμένη κοινωνική ομάδα, βρίσκεται έξω από τη χώρα της υπηκοότητάς του και δεν
μπορεί, ή εξαιτίας αυτού του φόβου, δεν θέλει να προσφύγει στην προστασία της
χώρας αυτής»
Προς εμπέδωση αυτής της
διαφοράς αναθέσαμε σε ορισμένους μαθητές να διαβάσουν μαρτυρίες
ανθρώπων που αναγκάστηκαν να περάσουν τα σύνορα της χώρας τους και ζητήσαμε
να κρίνουν αν είναι μετανάστες ή πρόσφυγες.και σε κάποιους άλλους να παρουσιάσουν βίντεο με αληθινές μαρτυρίες.
Για τον
ίδιο σκοπό παίξαμε το ηλεκτρονικό διαδραστικό παιχνίδι
με τίτλο «Ταξίδι φυγής» που επιμελήθηκε μέσα στο πλαίσιο εκστρατείας για την
ευαισθητοποίηση και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης των νέων η Ύπατη
Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες-UNHCR].
·
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου